Nuri Yazgan'ın Ardınan.....

2008 Alaplı
Ölümün ardından yazmak zor.
Ama yazmak gerek. Kaçar yolu yok. Yazılacak...
Nuri Yazgan'ın ölümünü facebook üzerinden öğrendim. Uzun süredir, mutlulukları, acıları, ayrılıkları ve ölümleri sosyal medya üzerinden öğrenir olduk. İyi mi kötümü bilemiyorum, yenisi bulununcaya kadar bu böyle sürecek gibi...

Nuri'yi, nam-ı diğer Horoz Nuri'yi kendimi bildim bileli tanırım, nasıl bilmem, tanımam? Akrabamdır, arkadaşımdır, komşumdur, mahalleden (Konak Mahallesi) sırdaşımdır. 80'darbesi öncesi sol gençlik hareketi içesinde (örgütler farklı olsada) birlikte olduğumuz yoldaşımdır.

Nuri'nin, nam-ı diğer Horoz Nuri'nin ölümünü duyduğumda yıllar önce okuduğum Oğuz Atay'ın romanı "Tutunamayanları" hatırladım. Nuri, "düşünen, sorgulayan ve biraz eş geçen bir insan"ın simgesidir ve bu yüzden yaşama ailesinin ve toplumun istediği gibi "tutunamamış"tır. Bu anlamda hayatın içeriğine ve biçimine katlanamayan Nuri, ölümü hizandıran bir yaşam çizgisinin savunucusu da olmuştur. Zorbacı yaşama, dayatılan hayat standartlarına muhalif olmak, ölüme yakın durmayı da beraberinde getiriyor Türkyede.

Arkadaşım Nuri'nin ölümünü facabook dan öğrendiğimi yukarıda yazdım. Paylaşımlardaki başsağlığı dileklerini de okudum, sağ olsunlar, başsağlığı dilekleri çoktu, çoktu ama hiç biri yoktu!... Yani demem o ki hepsinin içi boştu, "Allahtan rahmet dileyip makanın cennet olmasını" isteyenlerin dışında farklı birşey yazan, desiğişik birşey söyleyen yoktu, hepsinin kökleri kurumuş sanki!

Ölüm karşısında dilini yutan, düşünme yetişini yitiren, yaşadıklarını dile getiremeyen bir topluluk.... Nuri, nam-ı diğer Horoz Nuri, Alaplı'nın 30-40 yıldır tanıdığı bir simasıdır ve Alaplı'nın köklü ailelerinden birinden gelir, Yazıcazadebiradererin torunudur, ne olacak bir kaç satır daha fazla yazsanız, onunla ilgili yaşadığınız, tanık olduğunuz ya da duyduğunuz bir anınızı paylaşsanız, ellerinize mi yapışır, ekrana tıklayan parmaklarınız mı kırılır, yazın ne olacak! İyi şarap içerdi deyin mesala, camiye gitmezdi diye yazın...... Yüreği yufka yürekli, sevgi doluydu diye yazın.... Kimseyi takmazdı, basına buyruk yaşardı deyiverin, e......ne olacak yani diliniz mi tutulur.

1975 yılları olmalı. Şu an Meslek Lisesinin olduğu yerde orta okul mevcuttu. Hemen alt kısmında bulunan yola Konak mahallesinden çıkarken sağda bir dut ağacı vardı. Bir gün Nuri'yi akşam üzeri ağaca dayanmış, hatta gizlenir bir biçimde buldum. "Nuri ne yapıyorsun diye burada? diye sordum" Tam anımsamıyorum ama elinde kalınca bir de sopa vardı... Neden orada beklediğini, hızlı ve heyacanlı bir şekilde anlatırken ortaokul öğretmeni Turan Kokulu okulun kapısında göründü. Meğer Turan Kokulu o gün Nuri'ye iyi bir dayak atmış. ( ben de o hocadan eşşek sudan gelinceye kadar dayak yemiştim, Turan Kokulu Konak gençlerini nedense sevmezdi, yaşıyor mu, oldu mu bilmiyorum, öldüyse devri tamam olsun! toprağı az ve kıt olsun!) Neyse biz konumuza dönelim, Nuri daha sözünü bitiremeden elinde kalınca sopa, arkasında ben, önde Turan Kokulu....... beraber koşturmaya başladık..... Turan Kokulu beşyüz evlere doğru koşmakta, arkasında Nuri, basıyor küfürü, yakalarsa kesin kafasını, orasını burasını kıracak.... Bende arkalarında korkusuzca koşuyorum çünkü o yıl Ereğlideki sanat lisesine başlamışım, Turan Kukulu ve yine öğretmen olan eşine gıcığım... ve onlardan korkmuyor hatta Nuri`yi bile destekliyorum.... Korkum yok o nedenle....
Nafile... Nuri hocayı yakalayamadı..... Hoca yırttı.
Hani derler ya "deli dolu" Nuri kardeşim deli dolu biriydi, özü sözü birdi, sözü neyse özü oydu.. Rol yapmazdı, ne düşünüyorsa oydu, bu özelliğini ömrü boyunca korudu. Herkesi ter köşe yatırdığında, yaaa Nuri bu da yapılır mı söylemleri çoğalırdı. Ama o takmazdı.....

Emekliliğine az süre varken, şapkasını alıp eyvallah deyip istifa etti. Ya bu da olmaz ki bu kadar da safça davranılmaz diyenleri duyuyorum.

Yok yok öğle kolay değil!

Düşünen, sorgulayan ve baş eğmeyen insanların ruh halleri böyledir, onları böyle kabullenmek gerekir, ama malesef bu yapıdaki kişiler toplum tarafından pek anlaşılmaz.

Nuri, nam-ı diğer Horoz Nuri TUTUNAMAYANLARIN safındaydı, emekten yana, ezilenlerin sesiydi.

İstediği gibi yaşadı,
İstediği gibi öldü.

DEVRİ DAİM OLSUN!
OLMAZSADA TOPRAĞI BOL OLSUN!

İLHAMİ YAZGAN

---------------------------------------------------------------

Saadet Yazgan Şener seni çok özledik canım nurlar içinde yat abicinle eniştenle nurlar içinde uyuyun mekanınız cenet olsun
Sahra Sarıtepe Sizi tanimiyorum merhumu da dolayli yollardan taniyorum ancak cok az insana nasip olur oldukten sonra bu kadar cikolata tadinda anilamak bu yazi beni hayatimi sorgulamaya itti yaseminin babasi ve necmiyenin esi uzaktan tanidigim nuri beyin yasantisina imrendim ohhh ne guzel diledigince yasamis olmak ilkelerine bagli kalmak ugrana hayati gelisine yasamak sizin kalemizle nasil imrendim ben herkesin utanmadan kendi hayatini sorgulamadan kinayarak bakacagi bu hayata nasi istedim kapiyi carpip cikmak ve ciplak ayaklarla sokakta kimseyi umursamdan taklalar atarak kosmak nur icinde yatsin nuri abi yasemincim senin de basin sag olsun mutlaka icindw hayati ozgurce yasamayi bilen isyankar ruhtan izler tasiyorsundur ne mutlu sana simdi onu doyasiya yasa
Savaş Koçak Canım enişte ne güzel anlatmışlar seni nerde görsen beni aslan koçum derdin bu iki kelimeyi hiç unutmayacağım Gençliğim en güzel yıllarında ben hep sizin yanındayım seninle çok güzel anılarım oldu birtanesin paylaşmak istedim bugün savaşım seni tekneyle Alaplı plajında götürürüm dedi bindim tekneyle eniştem en önde oturuyor gazete okuyor kesenlikle gazetesiz çıkmadı eniştem sokağa tekne ufak bir alabora olur gibi oldu gazete bir tarafa enişte bir tarafa enişte de soru şu ne olcak şimdi nerden bulcaz gazeteyi necmiye dedi başladık gülmeye bana gençlik yıllarımda yasatigin güzel günler için sana minettarim eniştem allahım sevdiklerini yanına çabuk alırmis sen onlardan biri sin mekanın cennet kabrin ışık olsun adamsın eniştem
Mehtap Yıldırım Yaman Bazen duyguları yazıya dökmek kolay olmuyor.Tıkanıp kalıyorsun.Nuri'yi tanıyan ve seven herkesin hislerine tercüman olmuşsun.Sağol ilhami...
Yasemin Yazgan Tirşo İlhami abi diyecek söz,düşünecek hicbisey birakmamişsin. .Babamı böyle okumak yüreğine kalemine gönlüne sağlık, bağıra bağıra ağladım okurken,onu anlayan birinin olduğunu bilmek beni bu günde bile nasıl mutlu etti anlatamam,gel birgün babamı yadedelim onu konuşalım bana babamı anlat..
Şerif Nurgül Avlar teprik ederim horoz nuriyi tam ona yakışan dilde anlatmışsın
Arzu Kalkan Abdurrahmanoglu Elleriniz yüreğiniz dert gõrmesin..frown ifade simgesi mekanın cennet babalar günün kutlu olsun Nuri dayı
Ahmet Uysal Ortaokul yıllarından bu günlere dek iyi tanırım Nuri arkadaşımı kimseye eyvallahı olmıyan dogru bildiğinden asla taviz vermiyen sürekli dik duran ama kimseylede dikleşmiyen güzel bir şahsiyetti nüri arkadaşımız ölümün acı gerçeği ile yüzleşip oda ayrıldı aramızdan kabrin Nur mekanın cennet olsun
Yıldız Huseyın Evet bende uzaktan bi akrabası olarak bu yazıyı okuduktan sonra böyle bir şahsi yakından tanımak isterdim işte biz boyleyiz insanlar ölünce kıymetli oluyor ellerine sağlık bi anını paylaştığı n için budan sonra dualarimizda ismi her zaman geçecek toprağın bol olsun eniste
Yıldıran Akyol Bende sana Katılıyorum,öldüğüne bile inanamadım,Nur içinde yatsın.abisi Hüdaverdi ile aynı akranız,alaplıda kaç kişiydikki,kaç kişi kaldik.metini erken kaybettik.hudaverdiyide öyle.kim kaldiki,bir ben birde Halit,Abdülsalam ,Tombul Şeref.sayüp ve Ekrem, alaplıyı bunlar korurdu.ilk şimşek sporu bile bunlar kurdu.kale direklerimiz bile yoktu,formamızı atletleri boyayarak yaptık,biz alaplıda vefa borcumuzu ödedik.tahminimce iyi ellerde alaplı.alaplıda olmak,alaplıyı yaşamak istiyorum.ölenlere Allahtan rahmet diliyorum.nur içinde yatsinlar. Ben halen alaplıyı çok seviyorum.......
Münevver Yazgan Ölmezkaya İlhami yazını baştan sona kadar okudum bizim örf ve adetlerimizdendir İlk önce Başsağlığı dilersin Ailesine Sabır dilersin . Daha Bismillah Cenaze kalkmamış hiç kimse o anda hatıralarını aktaramazdı. Çok Sağol sen güzel anlatmışsın ama ilk etapta hatıralar degil Başsağlığı Aileye sabır dilenir
Aynur Yaman eline sağlık bari hakedenin hakkını teslim edelim.munevvere katılıyorum ilk anda facede okuyunca hemen telefona sarıldım altınada başsağlığı dilemekten başka bişey gelmedi elden.haklısı n ilhami ama zaman içişnde anlatır anıları olanlar elbet.tekrar merhuma tanrıdan rahmet diliyorum yakınlarına da bolca sabır.
Murat Yaman az çok sabah çiği kadar mesai arkadaşlığımız var bilmem bizimde arkamızdan böyle yazılırmı yazılırsada biz okuyamayız yazılırsada çocuklarım dilerim gelip başucuma bana yazılanları okur adamdı kıvırmazdı doğrucuydu mekanın cennet olsun hısımım akrabam